Missie en visie Huisartsenpraktijk Haarlem Samen Gezond

versie januari 2025

De naam van de praktijk is een beknopte samenvatting van onze missie en visie: De huisarts en de patiënt, het team van de huisartsenpraktijk en de huisartsenpraktijk en andere (para-) medici, met z’n allen streven we ernaar om de inwoners van Haarlem (Noord) zo gezond mogelijk te houden. Dit vergt inspanning van ons allen en een goede open en eerlijke communicatie.

Per 1 januari 2020 is dokter van Soest met 1200 patiënten verhuisd naar het door haar nieuw opgerichte Haarlem Samen Gezond; centrum voor gezondheidszorg en welzijn, waar de huisartsenpraktijk Haarlem Samen Gezond deel van uit maakt. In het centrum zijn ook andere zorgverleners werkzaam zoals een diëtiste, echoscopiste, fysiotherapeut, seksuoloog en verloskundige.

Het huidige patiëntenbestand bestaat uit ruim 2400 patiënten. De praktijk is open voor nieuwe patiënten. Hierdoor worden alle inwoners van Haarlem Noord die al een tijd moeite ervaarden met het vinden van een huisarts bij hen in de buurt, in de gelegenheid gesteld zich ergens in te schrijven. Het streven is een praktijk van rond de 2500 patiënten. Bij de bouw/ ontwikkeling van het centrum is al rekening gehouden met deze groei. Het nieuwe centrum ligt aan een drukke doorgaande weg en is hierdoor goed zichtbaar. Tevens is het goed bereikbaar met zowel eigen als openbaar vervoer (bushalte voor de praktijk). Omdat het vinden van een parkeerplaats vlak voor de deur op bepaalde momenten van de dag wat lastiger kan zijn, adviseren we patiënten waar mogelijk zo veel mogelijk met de fiets te komen. Het team van Haarlem Samen Gezond geeft hier zelf een goed voorbeeld in.. De samenwerking met de apothekers in de regio is prima. De Schoterbos apotheek bevindt zich aan de andere kant van de kruising.

Wij bieden patiënten kwalitatief hoogwaardige medische zorg zo dicht mogelijk bij huis. De patiënt staat bij ons centraal. Om hier goed oog voor te hebben is het hele team geschoold in werken volgens het 4-D model, waarbij er naast het lichamelijke domein ook oog is voor het sociale, maatschappelijke en geestelijke domein. Hierin werken we zowel binnen het team met elkaar samen, maar bijvoorbeeld ook met het sociaal wijkteam. Naast een luisterend oor, deskundig advies en/of behandeling, kunnen zij van ons een professionele houding verwachten met een open en eerlijke communicatie, die ook ruimte laat voor feedback. Privacy is voor ons heel belangrijk en wordt door alle werknemers gegarandeerd. Voor het verzenden van vertrouwelijke gegevens maken wij gebruik van beveiligde mail (Zorgmail). Mochten patiënten desondanks toch ergens ontevreden over zijn, verwachten wij dat zij het aan ons terugkoppelen (eventueel via een andere medewerker) en kunnen we ze ook verwijzen naar de website (zie ”Klachtenformulier” op de website). We zijn aangesloten bij een klachtenregeling en hebben een regionale klachtenfunctionaris via DOKh. Klachten worden altijd serieus behandeld, en wij gebruiken het ook als een methode om kwaliteit te verbeteren.

Omdat wij een breed scala aan medische competenties bezitten, is ons motto: “wat hier kan, doen we hier”. Hierbij kunt u onder andere denken aan chirurgische ingreepjes, plaatsen van spiralen/hormoonstaafjes, 24-uurs bloeddrukmeting, ECG, holteronderzoek, longfunctietest, EAI en bloedafname. De zogenaamde M&I verrichtingen van een huisartsenpraktijk. Daarnaast bieden we de patiënten de mogelijkheid om op een speciaal spreekuur te komen voor reizigersadvisering en -vaccinatie, als ook rijbewijskeuringen. Er zal dus veel substitutie van de tweede lijn naar de eerste lijn plaatsvinden.

Wij werken evidence based, zoveel mogelijk op basis van reguliere geneeskunde en baseren ons daarbij onder andere op de wetenschappelijke onderbouwing middels de standaarden van de NHG (Nederlands Huisarts Genootschap). Sinds april 2022 dragen wij met trots het keurmerk NPA (Nederlandse Praktijk Accreditatie). Dit betekent dat de praktijk voldoet aan normen voor de huisartsenzorg en continu werkt aan naleving van protocollen en verbetering van kwaliteit. Een keer per 3 jaar vindt er visitatie plaats en wordt er gecontroleerd of alle afspraken, protocollen en werkwijzen worden nageleefd.

Wij willen meewerken aan het voortbestaan van ons mooie vak, daarom zijn we sinds maart 2024 aangesloten aan Amsterdam UMC om toekomstige huisartsen op te leiden ook doktersassistenten en POH-ers bieden wij graag een opleidingsplek. Wij zijn BIG-geregistreerd en houden ons aan de verplichte nascholingseisen die voor huisartsen gelden en werken met uitsluitend geschoold personeel.
Op dit moment werken wij met twee vaste assistentes en een assistente in opleiding die twee jaar bij ons zal zijn. We hebben een praktijkverpleegkundige somatiek in dienst voor 27 uur/ week en twee praktijkondersteuners GGZ voor beide 9 uur per week. Verder werkt er 3 uur per 2 weken een POH-jeugd welke gedetacheerd is via Centrum Jeugd & Gezin. Om voldoende tijd te hebben voor de organisatie van de praktijk wordt dokter van Soest 2 dagen per week ondersteund door een andere huisarts. Wij hebben op dit moment een vacature openstaan voor een praktijkmanager voor 4-5 uur per week.
Al onze medewerkers werken onder eindverantwoordelijkheid van de huisarts.

Huisartsenzorg is geen 9:00-17:00 cultuur. Wij kiezen voor een platte organisatie structuur, waarbij alle medewerkers zich mede betrokken voelen en zich vrij voelen ook ideeën te delen. Op gezette tijden houden wij werkbesprekingen. Elk teamlid vormt een belangrijke schakel in het geheel en wordt gewaardeerd in zijn of haar rol. Om onze onderneming gezond te houden is het voor een ieder die hier werkt van belang om een goede balans te bewaren tussen werk en privé. Parttime werken sluit hierbij aan, dit vermindert bedrijfsrisico’s en waarborgt continuïteit. Goede overdracht en overlap van werkdagen is hierbij wel noodzakelijk. In principe moeten ieders werktaken in geval van afwezigheid moeiteloos door een ander teamlid opgepakt kunnen worden. Wegens een groot regionaal tekort aan doktersassistentes en POH-S is het wel een uitdaging om hieraan te kunnen blijven voldoen. Bij uitval van assistentes maken wij daarom gebruik van ANW Nederland die ons met een ervaren assistente in de praktijk, of telefonisch op stand, helpen de continuïteit te kunnen bieden.

Bereikbaarheid, service en kwaliteit staan hoog in het vaandel. Dit realiseren we onder andere door: wachttijden aan de telefoon en in de wachtkamer zo kort en aangenaam mogelijk te maken; bemande balie van 8-17 uur, met uitzondering van 12:30-13:00 uur wanneer wij een half uur gezamenlijke lunchpauze hebben; voldoende vrije spreekuurplekken op de dag zelf en ruimte voor spoedplekken zowel in de ochtend als in de middag; gedegen triage systeem (scholing); in de toekomst eventueel een avondspreekuur/vroege ochtendspreekuur; collegiale telefoonlijn naast spoedlijn/normale lijn en herhaalreceptenlijn; overzichtelijke en duidelijke website/praktijkinformatie; mogelijkheid tot online afspraken en e-consult; goede samenwerking met de wijkzorg, het ziekenhuis en paramedische diensten waarvan er diverse disciplines binnen onze praktijk/ centrum werkzaam zijn. De praktijk blijft het gehele jaar open (met uitzondering van nationale feestdagen), bij waarneming streven we zoveel mogelijk naar vaste waarnemers; verzorgde uitstraling van de praktijk en haar medewerkers.
Naast medisch noodzakelijke visites streven we ernaar om bij geboortes en overlijden persoonlijk langs te komen indien gewenst. In verband met toenemende werkdruk lukt het ons niet om patiënten in het ziekenhuis te bezoeken, wel streven we ernaar om patiënten na langdurige opname na ontslag naar huis, thuis te bezoeken of telefonisch contact op te nemen. Helaas gaat er wel een iets mis in de terugkoppeling van de specialist naar ons, mocht de patiënt niets van ons hebben gehoord dan vragen wij de patiënt zelf contact op te nemen met de praktijk.
Met het oog op de continuïteit van de zorg zijn we aangesloten bij het LSP (Landelijk Schakel Punt) waarmee beknopte uitwisseling van medische informatie met garantie van adequate bescherming van privacy mogelijk is. De patiënt moet hier uitdrukkelijk toestemming voor geven. Daarnaast krijgen we altijd bericht als het patiëntendossier door een andere hulpverlener is geraadpleegd. In het kader van de toegenomen digitalisering participeren wij aan het project OPEN, dit maakt het voor patiënten mogelijk om een deel van hun dossier online in te zien. Daarnaast bieden wij patiënten de mogelijkheid om digitaal afspraken in te plannen, hun laboratorium uitslagen in te zien, herhaalrecepten aan te vragen en e-consulten te stellen. Dit gebeurt via een beveiligde online omgeving in hun dossier. Patiënten dienen zich hiervoor aan te melden bij MGN (Mijn Gezondheidnet/ de app MedGemak), wij proberen het gebruik hiervan zo veel mogelijk te stimuleren door elke nieuw ingeschreven patiënt een uitnodigingsmail te sturen en het te benoemen wanneer er bloed geprikt moet worden. Om in bepaalde situaties patiënten/ groepen patiënten snel te informeren proberen we ook steeds vaker mailingen digitaal te versturen, hiervoor is het van belang dat we van zoveel mogelijk patiënten over hun mailadres beschikken. Tenslotte bieden we sinds het najaar van 2024 ook zelfmetingen aan, waarbij de patiënt zelfgemeten bloeddruk waarden aan het medisch dossier kan toevoegen.

We hebben geen gewetensbezwaren tegen euthanasie, al blijft dit ook voor de arts een beladen en vaak emotioneel zware handeling. We houden ons strikt aan de wetgeving die hierover bestaat. Ook tegen abortus hebben wij geen gewetensbezwaren, mits voldaan aan de criteria.

We staan voor verantwoord en veilig medicijngebruik. We hebben duidelijke afspraken over het gebruik en herhalen van medicijnen. We zijn bijvoorbeeld terughoudend in het voorschrijven van slaapmiddelen en verslavende medicatie. Met de apotheker in de buurt hebben we periodiek een gezamenlijk spreekuur betreffende polyfarmacie.
Wij vinden dat zaken zoals verwijzingen naar een specialist of andere zorgverlener in overleg met de arts moeten plaatsvinden.

Toekomstgericht werken betekent ook duurzaam werken. Denk hierbij aan zorgmail (elektronisch post verwerken en verwijzen), lean werken, maar ook aan het scheiden van afval, licht uit als je niet in de ruimte bent, bewustere keuzes maken voor bepaalde materialen die minder vervuilend zijn. Op het dak van de uitbouw liggen 13 zonnepanelen en het gehele pand is voorzien van LED verlichting. In 2024 hebben wij onze praktijk laten testen op duurzaamheid om te onderzoeken waar verdere verbeterpunten liggen.

We verwachten van de patiënten:

  • Géén agressie in de praktijk.
  • De patiënt spant zichzelf in om de arts de juiste informatie te geven die zij nodig heeft om haar werk goed uit te oefenen.
  • De patiënt komt op tijd op zijn/haar afspraak of belt tijdig af indien hij/zij onverhoopt verhinderd is.
  • Iedereen heeft een eigen verantwoordelijkheid voor zijn/haar gezondheid. In onze praktijk bieden we de mogelijkheid tot leefstijladvisering en preventieprogramma’s aan.
  • Patiënten bellen zelf voor uitslagen van onderzoeken naar de huisartsenpraktijk. Uiteraard neemt de praktijk het initiatief bij ernstig afwijkende uitslagen.
  • De patiënt heeft ook een verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de organisatie van de huisartsenpraktijk. Verwacht mag worden dat adreswijzigingen en verandering van telefoonnummer of woonverband actief worden doorgegeven aan de praktijk.

Haarlem Samen Gezond
Rijksstraatweg 56
2022 DB Haarlem

Bel de huisarts:
023 200 19 20

Bel de huisarts 023 200 19 20